Piuhat piiloon ja baanalle

Jokainen autonomistaja voi helpottaa autonsa talvista aamukankeutta esilämmittämällä moottoria muutaman tunnin ennen ajoon lähtöä. Lämmityspiuha täytyy kuitenkin muistaa turvallisuussyistä irrottaa lämmitystolpasta aina käytön jälkeen.

Auton lämmitysroikkaa ei saa jättää roikkumaan lämmitystolppaan, koska se aiheuttaa sähköiskuvaaran. Pistokytkin saattaa tehdä myös ympärillään olevan alueen sähköiseksi, jos se putoaa vesilätäkköön tai lumisohjoon. Lisäksi lumiaura saattaa rikkoa vapaana roikkuvan sähköjohdon vaaralliseen kuntoon.

Lämmitystolpan kansi on myös pidettävä aina lukossa, koska avoimena se on turvallisuusriski ja alttiina ilkivallalle.

Taloyhtiö vastuussa

Jos joku ulkopuolinen loukkaa itsensä roikkuvaan autoroikkaan, taloyhtiö on vastuussa. Myös roikkuvan johdon tolppaan jättänyt auton käyttäjä vastaa mahdollisista vahingoista. Isännöitsijällä, huoltomiehellä tai taloyhtiön hallituksen jäsenellä on myös oikeus poistaa vaarallinen lämmitysjohto pistorasiasta.

Taloyhtiön hallituksella on velvollisuus tiedottaa asukkaita lämmitystolpan oikeaoppisesta käytöstä sekä niistä riskeistä, joita lämmitysroikan virheelliseen käyttöön voi liittyä.

2 vastausta artikkeliin ”Piuhat piiloon ja baanalle

  1. Onko olemassa jokin asetus tai laki mihin tämä ohje perustuu? Entä jos johto on sähkötön esim aikareleen tai kauko-ohjauksen avulla (ja pysyy sähköttömänä), ja se on esim autokatoksen nurkassa johon ei aura-auto pääse?

    On myös tolppia, joita ei saa lukkoon (eli on tavallinen ulkokäyttöön tarkoitettu pistorasia).

    • Lain tasolle ei Suomessa yleensä näin yksityiskohtaisia asioita viedä. Toki sähköturvallisuuslain (410/1996) 5§ todetaan, että sähkölaitteita on käytettävä niin, että niistä ei aiheudu kenenkään hengelle, terveydelle tai omaisuudelle vaaraa.

      Lämmityspistorasioita ohjataan yleensä aina jollakin tapaa, hyvin harvoin lämmityspistorasiat ovat jatkuvasti jännitteisiä. Koska lämmityksen aloitus yleensä tapahtuu niin, että käyttäjä ei ole paikalla, on tärkeää varmistaa liitäntäjohdon kunto aina kun liittää ajoneuvon liitäntäkaapelilla lämmityspistorasiaan. Vaikka käyttäjä tietäisi, että pistorasiaa ohjataan teknisellä apuvälineellä (kellolla/termostaatilla/kauko-ohjauksella) tulee pistorasiaa käytettäessä suhtautua siihen kuin normaaliin, aina jännitteiseen pistorasiaan.

      Johtoa pitää myös säilyttää oikein. ”Jalkatila” auton sisällä ei ole paras mahdollinen paikka säilytykseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *