Isännöitsijä kotikäynnille?

20140913_185905

Toimitusjohtaja Kirsi Piha viestintätoimisto Ellun kanoista puhui Isännöintipäivillä asukasviestinnästä. Yleisö alkoi supista kiihkeästi, kun Piha ehdotti, että isännöitsijä voisi käydä vierailulla asukkaiden luona. Miksi idea herätti sellaisen kohahduksen?

Vastaus tuli sähköpostilla Isännöintipäivien jälkeen. Eräs isännöitsijä kommentoi: ”Jos hinta isännöinnistä on esim. 500 €/kk/taloyhtiö ja tuntihinta 75 €/h, niin tunteja tulee 6,67 h/kk/taloyhtiö. Siinä ajassa pitää hoitaa kaikki taloyhtiön isännöintitehtävät. Missä välissä tekisin vielä kotikäyntejäkin?”

Jokainen ymmärtää, että taloyhtiön talouden pyörittämiseen, laskujen maksuun, vastikevalvontaan yms. paperisotaan menee joka kuukausi helposti monta tuntia. Miten isännöitsijä siis ehtii johtaa taloyhtiötä, valmistella tulevaisuudensuunnitelmia ja korjauksia, valvoa ja kilpailuttaa palveluita, keskustella hallituksen kanssa, raportoida yhtiön asioista, tiedottaa ja palvella asukkaita?

No tietysti tekemällä hyväntekeväisyyttä. Isännöintialan julkinen salaisuus on ollut, että kaikkia töitä ei ole laskutettu asiakkailta. Sen vuoksi isännöitsijät venyvät ja paukkuvat ja työkuorma on suuri. Jolloin palvelun taso alkaa kärsiä. Jolloin asiakas ei ole tyytyväinen eikä halua maksaa palvelusta. Osa isännöitsijöistä (mutta eivät suinkaan kaikki) tarpoo tässä suossa, mikä on selkeästi luettavissa tuoreesta tutkimuksesta.

Asukasviestintä on helpoin ja nopein pelastusrengas, joka nostaa isännöitsijän kuivalle maalle. Kun asukas saa tietoa siitä, mitä isännöitsijä tekee ja mitä isännöintipalvelu sisältää, tapahtuu kaksi asiaa. Ensinnäkin asukas on tyytyväinen, kun saa tietoa. Toiseksi asukas ymmärtää, mitä hyötyä isännöinnistä on hänelle ja miksi siitä kannattaa maksaa.

Isännöitsijän kotikäynti jäisi varmasti mieleen. Taatusti myös twiittaisin ja facettaisin siitä verkostoilleni. Itse olen toisaalta usein vasta niin myöhään kotona, että isännöitsijä saisi väijyä ovenpielessä aika pitkään, jos haluaisi tulla minua tapaamaan. Sen sijaan olisi kiva saada isännöitsijältä silloin tällöin kirje tai kortti, jossa hän kertoisi, mitä kaikkea on tehnyt kotitaloni arvon turvaamiseksi viime aikoina.

Isännöitsijän täytyy tehdä työnsä näkyväksi asukkaalle. Sitähän se Kirsi Pihakin taisi tarkoittaa.

J.k.

Oletko muuten kuullut menestyvästä viestintä- tai asianajotoimistosta, joka tekee hullun hyvää jälkeä, jolla on tyytyväiset asiakkaat ja joka laskuttaa naurettavan vähän? En minäkään.

Yksi vastaus artikkeliin ”Isännöitsijä kotikäynnille?

  1. Erittäin tärkeä huomio ja vinkki isännöitsijöille! Isännöitsijän olisi todella hyödyllistä jakaa tietoa siitä, mitä hän on tehnyt viimeisen vuoden aikana pitääkseen huolta juuri minun kotitaloni arvon ja kunnon säilyttämiseksi.

    Arjessa on valitettavasti niin, että ne tekemättömät asiat havaitaan taloyhtiöissä takuuvarmasti, mutta sitä mihin isännöitsijä on meidän talon kohdalla työaikansa käyttänyt saattaa jäädä valitettavasti täysin hämärän peittoon.

    Luulen, että isolla osalla osakkaista, jotka eivät ole hallituksessa toimineet, ei ole käsitystä siitä, miten pieni työtuntimäärä/kk kuhunkin yksittäiseen taloyhtiöön kohdistuu. Tärkeä tieto sekin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *