Luotettavat yhteistyökumppanit – palveluliiketoiminnan elinehto

Aina välillä kuulee esitettävän kritiikkiä siitä, että isännöintiyritys teettää esimerkiksi taloyhtiön huoltokorjauksia kumppaniverkostollaan ilman kilpailutusta. Tai korjaushankkeeseen välttämättömänä osana kuuluva huolellinen suunnittelu ja valvonta nähdään taloyhtiöissä pahimmillaan vain isännöintiyritystä kumppaniverkostoineen hyödyttävänä rahareikänä. Tyypillisesti tällainen kritiikki on kuorrutettu syvällä epäluottamuksella, joka kumpuaa kritiikinesittäjän tietämättömyydestä ja epävarmuudesta. Eikä tietämättömyys aina ole kritiikinesittäjän vika: isännöintiyritysten kannattaisi panostaa kumppaniverkostojensa avoimeen esittelyyn. Tehdä siitä suorastaan kilpailuvaltti.

Näin alan ihmisenä kritiikki särähtää ikävällä tavalla korvaan, sillä kritiikillä on harvoin pohjaa todellisuudessa. Päinvastoin luotettavien yhteistyökumppaneiden verkosto on isännöinnin, kuten kaiken muunkin palveluliiketoiminnan, elinehto.

On syytä muistaa, että kilpailuttaminen ei myöskään ole itseisarvo: jos parin päivän remontin kilpailuttamiseen käytetään isännöinnin työaikaa päivänkin verran, ei kilpailuttaminen ole enää taloyhtiön edun mukaista. Kumppaniverkostojen hyvänä puolena onkin se, että isännöintiyritys on varmistanut kumppaniensa osaamisen ja niiden tarjoamien palveluiden kilpailukykyisyyden yleensä jo ennen niiden kumppaniverkostoon hyväksymistä. Toimivat ja osaavat isännöintiyrityksen kumppaniverkostot ovat taloyhtiön kannalta hyvä asia siksikin, että pienemmästäkin työstä tulee solmittua kirjallinen sopimus. Mikäli isännöintiyrityksen osakas on osakkaana myös remonttitöitä tekevässä kumppanina olevassa yrityksessä, on turhien jälkipuheiden ja läpinäkyvyyden takia tärkeää tuoda sidottuisuudet selkeästi asiakkaiden tietoon.

Isännöitsijät ymmärtävät kumppaniverkostojen arvon. Tulevaisuudessa – toivottavasti lähi sellaisessa – sen ymmärtävät myös isännöinnin asiakkaat.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *