Asiakas ansaitsee hyvää myyntiä

Joissakin isännöinnin osto-oppaissa oletetaan, että jokaisen isännöintiyrityksen palvelutuote on samanlainen. Asiakasta neuvotaan lähinnä hoitamaan ostaminen mahdollisimman kontrolloidusti.

Isännöintipalveluiden laadusta sanotaan muun muassa: ”isännöintiyritykseltä voi saada jopa tarjouksen kohteena olevaa kiinteistöä koskevan laatusuunnitelman”.

Miksi isännöintipalvelu halutaan kynsin hampain pitää kokonaan erillään asukkaista, ihmisistä? Oppaista puuttuu lähes kokonaan näkökulma asiakkaan tarpeiden tunnistamisesta. Isännöinnin tehtäväluettelo ei ole lista asiakkaan todellisista tarpeista.

Tasapuolista tarjouspyyntöä tärkeämpää on se, että asiakas löytää omaan tilanteeseensa sopivinta palvelua. Onnistuneen palveluostamisen perusta on, että uusi kumppani auttaa asiakasta tunnistamaan palvelutarpeensa, tuo uusia näkökulmia ja esittää suunnitelman yhteistyön kehittämiseen.

Isännöinnissä asiakkaan ei tule antaa kilpailuttaa kilohintaa. Taloyhtiöasiakas ansaitsee sellaista myyntiä, jossa myyjä auttaa asiakasta tunnistamaan tilanteensa ja erityispiirteensä. Myynti on asiakkaan auttamista, palvelutehtävä.

Ja apua taloyhtiöasiakkaat todella tarvitsevat.

Toisinaan väitetään, että isännöintialaa koskevat säädökset estävät markkinataloutta toimimasta taloyhtiömaailmassa. Muitakin toimialoja kuitenkin säädellään lailla ja asetuksilla, eikä se estä yrityksiä keskittymästä ratkaisemaan asiakkaiden ongelmia. Laki on palvelutason minimi, aivan kuten laki on moraalin minimi.

Yksi vastaus artikkeliin ”Asiakas ansaitsee hyvää myyntiä

  1. Olen katsellut netin kautta informaatiota kuinka taloyhtiön hallituksen jäsenet voivat seurata isännöinnin sopimuksen mukaista kirjanpitoa ja rästilistaa, sekä talouden raporttia esim joka 4 kk välein. Ny yhä enemmän laskut menee internetin kautta ja dokumentteihin mapeista ei ole katsottavissa.
    Hallituksen jäsenenä olen huomannut että taloyhtiössä on saattanut olla räsiläisiä mutta raporttien saaminen ja tiedon saaminen ontuu. Enkä ole isänöintiliiton sivuiltakaan talouden seuranta, rästilistaa, saldo,lainat, tulevat yllätykset nähnyt informaatiota. Suomessa koko ajan talouden huoli kasvaa maksuhäiriöisten määrä kasvaa. kysymys Onko tietoo ?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *