Seniorit ovat jo netissä, taloyhtiöt vasta matkalla

Lähes kaikilla elämänalueilla sähköinen asiointi jo sujuu, mutta taloyhtiössä yhteys pätkii. Lentokoneeseen voit valita ja maksaa paikan kotisohvalta, mutta pyykkivuoron varaaminen ei onnistu. Hidas kehitys johtuu isännöitsijöiden mukaan siitä, että taloyhtiöiden hallituksiin on valikoitunut niitä iäkkäitä ihmisiä, joilla ei ole älypuhelinta, tietokonetta tai edes sähköpostia. He eivät ole nähneet tarvetta hankkia kotitaloon sähköisiä palveluita.

Muutoksen tuulet puhaltavat nyt reippaasti. Suomen 1,5 miljoonaa eläkeläistä ovat siirtyneet vauhdilla digiaikaan. Tilastokeskuksen mukaan internetiä käyttää 65–74-vuotiaista 74 prosenttia ja yli 75-vuotiaista 31 prosenttia.

Valtaosa isännöintiyrityksistä haluaa tuoda taloyhtiöt digiaikaan. Muutto- tai remontti-ilmoituksen tekeminen tai isännöitsijäntodistuksen tilaaminen onnistuu jo useimmiten verkossa, kertoo Isännöintiliiton digiselvitys.

Ensin verkkopalvelu kuntoon

Taloyhtiön digipolulla ensimmäinen kuntoon laitettava asia ovat taloyhtiösivut. Ne ovat tietovarasto, jonka kautta tieto ja palvelut ovat jatkuvasti asukkaiden ja osakkaiden käytettävissä. Joka neljäs isännöintiyritys tuottaa asiakkailleen verkkosivuja ja moni rakentaa sivuja parhaillaan.

Suuret peruskorjaukset patistavat taloyhtiöitä siirtymään sähköiseen tiedonkulkuun. Esimerkiksi putkiremontin valmistelun ja suunnittelun aikana viestintä ja keskustelu osakkaiden kanssa käy vilkkaana ja vaatii isännöinniltä paljon aikaa. Sen sijaan, että isännöitsijä vastaa osakkaiden kysymyksiin yksitellen ja viiveellä, tietoa ja aineistoa voisi jakaa 24/7 taloyhtiön verkkopalvelussa.

Iäkkään asukkaan arkea helpottaa, jos hän voi korjaushankkeen aikana antaa taloyhtiön verkkopalvelun tunnukset kauempana asuvalle lapselleen. Näin tämä pysyy helposti ajan tasalla taloyhtiön tapahtumista.

Sitten opastetaan asukkaat

Kaikenikäiset ihmiset siirtyvät käyttämään sähköisiä palveluja, kun niiden käyttäminen on houkuttelevaa, eli helppoa ja hyödyllistä. Käyttäjät eivät kuitenkaan löydä taloyhtiösivuille itsestään, ja asukkaita ja osakkaita onkin opastettava asioimaan verkossa.

Hyvä tapa aloittaa on tehdä sähköinen kysely asukkaille ja osakkaille, ja esitellä sen tulokset yhtiökokouksessa. Näin saadaan kaikkien ajatukset ja ideat esiin. Kyselyyn vastaaminen voi tapahtua taloyhtiösivuilla ja myös raportit voi jakaa siellä. Näin lisätään avoimuutta ja luottamusta taloyhtiön asukkaiden, osakkaiden, hallituksen ja isännöinnin kesken.

Laajempi kirjoitukseni samasta aiheesta julkaistiin Kalevassa 17.9.2017. Voit lukea sen täältä.

 

2 vastausta artikkeliin ”Seniorit ovat jo netissä, taloyhtiöt vasta matkalla

  1. Turha moittia ikäihmisiä yhtiöiden hallituksissa. Talon asiat eivät yksinkertaisesti toimi, ellei eläkeläiset ole talossa 24/7 paikalla. Toiseksi, nuoremmilla ei ole mitään käsitystä asuntoyhtiölaista ja asioiden hoitamisesea. Pitää kyllä osittain paikkansa, että sähköisen viestinnän uudistuksia jarrutetaan. Mutta isännöitsijät eivät ole niitä jumalan parhaita lapsia. Isännöitsijät laittavat kyllä yhtiön sivut nettiin, mutta kumma kyllä, siellä ei ole mitään tiedotteita. Pitäisi kai maksaa extraa. Yksi syy on turha salasanojen taakse piiloutuminen. Toiseksi, kunnollinen blogityyppinen sivusto, jossa voisi keskustella, tökkii. Avointa keskustelua pelätään. Tiedon panttaaminen niin hallituksissa kuin is.toimistoissa on arkipäivää. On aina parempi pimittää tietoa. Sinnehän voi vaikka kirjoittaa: hallitus ja isännöitsijä ja huolto eivät toimi, vaihdetaan. Oli sitten nuoria tai vanhoja, tietoa pimitetään ja hallituksen puskaradio vain toimii.

  2. Jos isännöitsijä harrastaa brutaalia avoimuutta, niin ei tarvitse pelätä varjohallituksia ja sopimuksen jatkumista. Voi käydä niin, että pitää hinnoittelulla valikoida sopivammat asiakkaat siitä asiakastulvasta, joka on tulossa ovista ja ikkunoista.
    http://www.isannointivelho.fi/blog
    Eikä tarvise mainostaa ISA-logolla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *