Mihin isännöinnistä voi valittaa?

Suomi24-keskustelupalstalla osui silmiin kysymys: voiko isännöitsijästä ja isännöintitoimistosta valittaa/kannella mihinkään. Valitusoikeutta ei tässä maassa ole rajattu, joten valituksia voi meistä jokainen suoltaa vapaasti. Voimme valittaa naapureille, työkavereille, someen, paikallislehteen, isännöitsijälle tai vaikka presidentille. Valittaminen voi olla ajankulua, elämäntapa ja ammattivalittajiakin kuulemma on.

Kannattaako isännöinnistä valittaa?

Valittamisesta ei ole yleensä kenellekään mitään hyötyä. Valittamisen sijaan suosittelen rakentavaa keskustelua, sillä se on kaikille mukavampaa ja parhaimmillaan auttaa ratkaisemaan ongelmia. Joskus ratkaisut eivät miellytä kaikkia osapuolia. Silloinkaan valittaminen ei yleensä johda mihinkään.

Jos yksittäisellä osakkaalla on ongelmia isännöinnin kanssa, kannattaa siitä kertoa taloyhtiön hallitukselle.

Isännöinti on palveluliiketoimintaa, joka palvelee miljoonia taloyhtiössä asuvia ja osakkeita omistavia ihmisiä. Monesta muusta palvelusta poiketen yksittäinen kuluttaja ei voi valita omaa isännöitsijäänsä vaan valinnan tekee taloyhtiön puolesta hallitus.

Jos osakkaalla tai asukkaalla on ongelmia isännöinnin kanssa, kannattaa siitä kertoa hallitukselle. Hallitus tekee sopimuksen isännöintiyrityksen kanssa ja vastaa siitä, että taloyhtiön isännöintipalvelut toimivat sopimuksen mukaan. Kun hallitus on tietoinen ongelmista, se voi puuttua niihin.

Jos hallituksella on ongelmia isännöinnin kanssa, kannattaa siitä keskustella ensin isännöitsijän ja seuraavaksi tämän esimiehen kanssa. Palvelua on helpompi parantaa, kun isännöitsijä ja isännöintiyrityksen johto on tietoinen asiakkaan kokemista ongelmista.

Mihin isännöinnistä voi kannella ja mitä hyötyä siitä on?

Taloyhtiön hallitus voi tehdä kantelun, jos se epäilee, että isännöintiyritys on toiminut isännöinnin eettisten ohjeiden vastaisesti. Kantelu tehdään Isännöintiliitolle tai Isännöinnin auktorisointi ISA ry:lle.

Kantelu ei poista mielipahaa, ei paranna tulehtuneita suhteita, ei hävitä ongelmia eikä tuo hyvitystä kärsimyksistä. Valvontamenettelyssä selvennetään tilanne, jotta osapuolet voivat löytää ratkaisut ja sopia asiansa.

Valvontamenettelyssä ei selvitetä rikoksia eikä oteta kantaa vahingonkorvauksiin. Näitä varten meillä on poliisi ja oikeuslaitos.

Nimimerkki ”jimizzz” oli Suomi24:ssa varsin osuvasti tiivistänyt vastauksen otsikon kysymykseen:

  • Jos kyseessä on rikos, poliisille.
  • Jos kyseessä on epäasiallinen käytös, taloyhtiön hallitukselle.
  • Jos isännöitsijä perii maksamattomia vastikkeita, peilille.

 

4 vastausta artikkeliin ”Mihin isännöinnistä voi valittaa?

  1. Valittaminen hallitukselle ei auta, jos hallituksella ja isännöitsijällä on omat päämäärät esim. lisärakentamisessa ja isännöitsijä ajaa hallituksen jäsenien etua. Hyvä esimerkki on http://www.museokatu.com.

    Taloyhtiön hyvä hallintotapa on selkeä suositus. Kaikki menee hyvin, jos edes tärkeimmissä asioissa noudatetaan sitä. Eihän se mikään laki ole. Eikä As Oy lakia aina noudateta, jos osakasanalyysin perusteella on helppo päätellä, että kukaan ei kannetta käräjäoikeuteen nosta. Asioita runnotaan yhtiökokouksessa läpi ja isännöitsijä sitten kirjoittaa jälkikäteen sopivan pöytäkirjan. Pöytäkirjan tarkastajaksi pitää valita sopivat henkilöt.

    Asioita kannattaa miettiä etukäteen. Asunnon kunnosta ja korjausvajeesta on ollut puhetta. Vielä enemmän pitää tuoda esille taloyhtiön hallinon merkitystä asunnon arvoon. Onko taloyhtiössä henkilöitä hallitukseen, joilla on tervettä harkintaa asioihin ja kyky isännöinnin ohjaukseen, vai onko kysessä As Oy Hömelö, jossa kukaan ei osaa sanoa mitään? Voi olla hieman karu huomata asunnon oston jälkeen tilanne. Pienissä taloyhtiöissä jokainen pääsee melko varmasti hallitukseen, jos kysessä ei ole menossa sisäpiirin etua palvelevia projekteja, joista ulkopuoliset halutaan pitää ulkona. Yksin voi tuoda asioita esille, mutta suuria muutoksia ei saa aikaan, jos muut on eri mieltä.

    Asunnon ostossa kannattaa miettiä myös isännöitsijää. Hyvät asunnot viedään käsistä, eikä niissä voi miettiä. Jotkut asunnot ovat pitkään tarjolla ja niiden taustoja voi tutkia. Isännöitsijät vaihtuu aika ajoin, mutta usein sama pysyy pitempään. Isännöitsijän taloyhtiöt voi selvittää nettihaulla. Hyvällä tuurilla löytyy tuttuja taloyhtiöitä, joista voi kysyä kokemuksia. Hyvällä tuurilla isännöitsijä on rakennusmestari, jolla on aktiivisia taloyhtiötä. Huonolla tuurilla löytyy todellisia katastrofeja. Ei kannata tieten tahtoen hankkiutua ongelmien pariin, jos muita vaihtoehtoja on tarjolla. Ammattitaito on tärkeä, mutta suuria painoarvo pitää antaa henkilökemialle. Nuoria tai vanhempana alalle tulleita ei pidä väheksyä. Ammattitaito kasvaa koko ajan, mutta luonne ei muutu helpolla kokonaan toiseksi.

    Jos hallitus ei ole tyytyväinen isännöitsijään joka tekee selviä virheitä, eikä kovin helpolla muista osakkaista ei saa hallitusta, niin silloin isännöintifirma heti vaihtoon. Miksi kuluttaa molempien aikaa kinasteluun? Isännöitsijän aikaa vapautuu tuottavimpiin taloyhtiöihin.

    Kysymyksiä:
    – Onko ongelmia enemmän ”verkostoituneissa” suurissa yrityksissa, vai pienissä?
    – Mistä ongelmat johtuu? Onko osakas käsittänyt asian väärin?
    – Toimistot kokee asiakkaaksi hallitukset. Aina esitellään tuloksia hyvästä tyytyväisyydestä. Onko tutkittu ongelmia juurisyytä? Onko kyse ikiongelmasta, eli tiedotus?
    – Onko kyse tietoisesta toiminnasta vai kiireessä tapahtuneista virheistä?
    – Onko suhteessa enemmän ongelmia nais- vai miesisännöitsijöiden kohteissa? Oma näkemys on, että naisia ei todellakaan pidä aliarvioida alalla. Todennäköisesti ”verkostoituminen” ei ole liian syvällistä.

    Ikäviä asioita ei tietysti helpolla tutkita. Tulos voi olla huonoa mainosta, jos esim. pienet liittoon kuulumattomat pärjäisi hyvin.

    Jos osakkaiden mielestä asiat ei mene oikein, kannattaa laittaa palautetta hallitukselle. Palautteen voi laittaa myös isännöitsijälle, jos epäilee palautteen perillemenoa. Jos edelleen systemaattisesti ja tietoisesti toimitaan väärin, kannatta kokemukset jakaa julkisesti. Julkisuus ja isännöintiyrityksen maineen menetyksen pelko ovat parhaita vakuutuksia osakkaille pahimpia tarkoituksella tehtyjä väärinkäytöksiä vastaan. Isännöitiyritykset ja isännöintiliitto käyttää julkisuutta omien tavoitteiden ajamiseen? Miksi ei sitten osakkaat? Alussa mainitussa kohteessa Helsingissä julkisuudella oli selvä vaikutus asioiden etenemiseen.

  2. Kun taloyhtiöillä pitäisi olla strategia, siihen voisi liittää liittää hyvä hallintotapa-suositus.

    • Taloyhtiön hallintotapa taitaa olla monessa isossa yrityksessä vain kaunis mainosvihko. Liitto mainostaa ihan hyvin sitä. Firmat ei kuitenkaan toimi sen mukaan, ei edes isoissa asioissa. Tulisi ylim. työtä. Ja ennen kaikkea ihmiset voisi kiinnostua taloyhtiöstä. Tällöin isännöintsijän olisi vaikempi nauttia ”lisätöistä ja niiden tuomista mahdollisuuksista.” Osakkaat kannattaa pitää hieman pimennossä ja etäisenä. Pääsee itse helpommalla.

  3. Isännöintiliittoon kuuluvan isännöitsijän Joulu-tervehdys: Vuosi 2017 alkaa olla lopuillaan ja Joulun ja Uuden Vuoden ajat taas kerran käsillä. Onkin aika kiittää LIKI kaikkia as oy:n osakkaita kuluneesta vuodesta ja toivottaa MELKEIN kaikille Rauhaisaa Joulua ja Hyvää Uutta Vuotta. Tämä tiedote oli jaettu MELKEIN kaikille osakkaille. Samassa tiedotteessa kerrottiin ihan asiallistakin tietoa, mm. uusi hallituksen kokoonpano, Sähköntasauslaskelmaa varten mittarin lukeman ilmoitus.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *