Mitä on hyvä isännöinti 2018?

Isännöintiliiton tärkeimpiä tehtäviä on lisätä isännöinnin tunnettuutta ja arvostusta sekä luoda toimialalle mahdollisuudet kehittyä digitaalisesti, asiakaskokemusta vahvistaen.

Isännöintiliitto etsii palkittavia isännöitsijöitä.

Tekoja tarvitaan, sillä julkisessa keskustelussa esiin nousevat helpommin alan epäonnistujat kuin onnistujat. Samaan aikaan isännöinnin merkitys yhteiskunnassa kasvaa. Hyville tekijöille on kysyntää, kun palvelut erikoistuvat, asiakaskokemus korostuu, digitaalisuus voimistuu ja osaaminen uudistuu.

Muun muassa näistä syistä Isännöintiliitto haluaa vuosittain palkita isännöintialan osaajia. Isännöintipäivien palkintogaalassa syyskuussa lavalle nousevat Isännöitsijä 2018 sekä Isännöintiyritys 2018 ja Isännöintiteko 2018 avainhenkilöineen. Haku kaikkiin kilpailukategorioihin on parhaillaan käynnissä.

Mistä tunnistaa isännöinnin osaajan?

Yhtä oikeaa tapaa hoitaa isännöintityötä tuskin on olemassa. Jotta työssä voi menestyä, siinä tarvitaan ainakin vahvaa asiakaskokemuksen johtamista sekä vuorovaikutustaitoja. Nämä kaksi eivät vaatimuslistalta poistu, vaikka moni asia pystyttäisiinkin jatkossa hoitamaan digitaalisesti.

Vuoden isännöitsijöitä on usein yhdistänyt myös innovatiivisuus ja rohkeus tarttua haasteisiin. Innovatiivisuus voi näkyä kekseliäisyytenä arjen töiden sujuvoittamisessa, mutta kyse voi olla myös osallistumisesta isomman linjan kehitystyöhön. Onko isännöitsijä luotsannut kehityshankkeita yrityksen sisällä tai asiakastaloyhtiöiden kanssa? Rohkeutta on esimerkiksi uskaltaa ajatella asioista uusilla tavoilla, kokeilla uusia ratkaisuja ja lähteä reippaasti ratkomaan epäkohtia, joita työssään on huomannut.

Isännöitsijä-kisaan valitaan lisäksi vuosittain vaihtuvat palkitsemiskriteerit, jotta esiin saataisiin nostettua erityyppisiä onnistumisia. Tänä vuonna Isännöintiliitto etsii isännöitsijää, joka kuuntelee asiakkaita ja kehittää asumista strategisesti.

Asiakkaiden kuuntelu vaatii asenteen lisäksi käytäntöjä

Isännöintityöstä kolmasosa on asiakaspalvelua, joten ei ole saman tekevää, miten asiakastyö isännöitsijältä sujuu. Asiakkaiden kuuntelu on osa asiakaskokemuksen luomista. Hyvässä isännöinnissä perusasiat ovat kunnossa: asiakasta arvostetaan, hänen tarpeensa kuullaan ja hänen ongelmansa pyritään ratkaisemaan. Tärkeitä ovat toimivat ja arkea helpottavat käytänteet, joilla asiakkaiden kuuleminen onnistuu.

Myös asiakkaiden tasa-arvoisuuden toteutuminen on hyvässä isännöinnissä tärkeää. Kuuleeko isännöinti vain äänekkäimpien hallitusjäsenten mielipiteet vai hyödynnetäänkö osakkaiden ja asukkaiden ajatuksia tasavertaisesti? Hyvä isännöitsijä on myös hyvä työssä oppija. Jos isännöitsijä saa asiakaspalautetta työstään, pystyykö hän reagoimaan siihen?

Loppujen lopuksi asiakkaiden kuulemisessa onnistumisen ratkaisee asiakkaalle syntynyt tunne. Suosittelevatko asiakkaat isännöitsijäänsä muillekin? Syntyikö jostain asiakkaalle toteutetusta hankkeesta yritykselle hyvä referenssi?

Mitä on asumisen strateginen kehittäminen?

Samalla kun osaava isännöitsijä kuulee ja ymmärtää asiakkaiden tarpeet, hänellä täytyy myös olla asiantuntijuutta  viedä taloyhtiön asioita suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti eteenpäin. Tätä tarkoitetaan toisella palkitsemiskriteerillä: asumisen strategisella kehittämisellä. Vastakohta pidemmän tähtäimen suunnitelmallisuudelle on reaktiivisesti ongelmasta toiseen juoksentelu eli eräänlainen tulipalojen sammuttelijan rooli.

Asiakkaiden kuuntelu ja strategisuus ovat oikeastaan saman kolikon eri puolia, sillä strategian eli suunnitelman pohjana olisi hyvä olla isännöitävän kohteen osakkaiden ja asukkaiden toiveet. Kehitettäessä asumista strategisesti valitaan  ne periaatteet, miten taloyhtiötä johdetaan ja mihin suuntaan asumista kehitetään. Asumisen strateginen kehittäminen voi näkyä esimerkiksi taloyhtiöiden korjaushankkeissa, mutta yhtä hyvin kehittäminen voi ulottua taloyhtiön ihmisten muodostaman yhteisön tai ympäröivän yhteisön kehittämiseen. Käytännössä isännöitsijä voi ohjata kiinteistön omistajia toimimaan strategisemmin tarjoamalla esimerkiksi palveluja ja tietoja, joilla pitkän tähtäimen suunnitelmallisuutta helpotetaan.

Millaisissa hankkeissa sinä olet ollut mukana? Sopisiko niiden luotsaaja Isännöitsijä 2018 -palkinnon saajaksi?

Ilmianna hyvä isännöitsijä meille

Tunnistatko yllä kerrotusta itsesi, kollegasi, alaisesi tai esimiehesi ? Ilmoita ehdokkaasi mukaan kilpailemaan vuoden parhaan isännöitsijän tittelistä.

Isännöitsijä 2018 finalistikolmikon nimet julkistetaan elokuussa. Kaikille finalisteille on luvassa mainetta ja kunniaa. Lopullinen voittaja selviää juhlavassa palkintogaalassa Isännöintipäivillä 12. syyskuuta.

Auta meitä kertomaan isännöinnin onnistumistarinoita ja uudistamaan mielikuvaa isännöintialasta – ilmianna hyviä isännöinnin osaajia 1.6. mennessä. Ilmoittautumislomakkeen täyttämiseen kannattaa varata hetki aikaa, sillä karsimme finaalipaikoista kamppailevat pääosin lomakkeella annettujen tietojen perusteella.

Esimerkkejä erilaisista isännöinnin onnistumisista voi lukea #isännöinti2018-kampanjan sivuilta. Kampanja nosti maalis-huhtikuussa esiin isännöintialan kehittäjiä.

Yksi vastaus artikkeliin ”Mitä on hyvä isännöinti 2018?

  1. Mistä nyt tuulee? Eikö liiton TOP-linjaukset ole enää voimassa?
    twitter.com/teroheikkila/status/978559727851528193

    Alan maine ei parane, vaikka liitto kuinka maalailee ruusuisia kuvia. Homma lähtee isännöitsijöistä ja yrityksistä. Jos koko ajan on rahastamisen maku ja lisälaskutetaan, niin vanha maine pysyy alalla mukana. Isännöitsijä ei ole kiinteistöalan asiantuntija, vaan kiinteistöalan grynderi, joka sumplii asioita omaksi eduksi osakasprofiloinnin perusteella.

    Puskaradio on hyvä markkinointikeino. Pitää myös riviosakkaista huolta, niin maine leviää. Tosin liikaa isännöitsijää ei saa mainostaa, koska silloin kaikki muut pyrkii asiakkaaksi. ”Kellä hyvä isännöitsijä, se hyvän isännöitsijän kätkeköön”, vai miten se sanonta meni?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *