Ratkotaanko sinun taloyhtiössäsi oikeita ongelmia?

Kaikkea kaikille ei ole hyvä lähtökohta taloyhtiöiden digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Kuitenkin ”peruspaketti” olisi hyvä olla kunnossa, kuten hyvällä ja ajankohtaisella sisällöllä varustetut taloyhtiösivut. Riittämätön viestintä ja huono tiedonkulku ovat taloyhtiöiden yleisimpiä ongelmia.

Jotta asumisen palveluita voidaan digitalisoida asukkaiden parhaaksi, pitää taloyhtiön tarpeiden olla tiedossa. Isoissa, nuorten aikuisten suosimassa taloyhtiössä on todennäköisesti eri haasteet ja tarpeet kuin pienemmässä, iäkkäämpien asukkaiden yhtiössä.

Mitkä ovat sinun taloyhtiösi keskeiset ja usein toistuvat ongelmat? Asumisen arki saattaa helpottua huomattavasti, kun muutamiin keskeisimpiin ja yleisimpiin ongelmiin löydetään ratkaisut.

Ennen kuin asioita voi ratkaista, pitää tietää ongelmakohdat. Asukkaiden toiveita ja tarpeita olisi hyvä kartoittaa säännöllisesti, ja kätevä väline tähän on Talokysely.fi. Kysy omalta isännöitsijältäsi, voisiko palvelun ottaa käyttöön sinunkin taloyhtiössäsi. Säännölliset asukaskyselyt antavat oikean suunnan ja selkärangan taloyhtiön kehittämiselle.

Ensisijaisten kehittämiskohteiden lisäksi asukaskysely saattaa paljastaa asioita, joita ei kannata alkaa kehittää ensimmäisenä. Kaiken ei tarvitse olla digitaalista ja vaikka tietyt asiat ovat toiselle taloyhtiöille tärkeitä, ne eivät välttämättä ole ensisijaisia omassa taloyhtiössäsi.

Ei kehitetä tai kyllä kehitetään -päätösten pitäisi olla yhtä mietittyjä ja perusteltua. Tällöinkin asukaskyselyt ovat hyvä selkäranka priorisoinnille.

Palveluiden digitalisoimisen pitäisi tarkoittaa parempia palveluita arjen todellisiin haasteisiin. Kysymällä palveluiden tulevilta käyttäjiltä eli asukkailta päästään jo pitkälle matkalla kohti parempia asumisenpalveluita.

Yksi vastaus artikkeliin ”Ratkotaanko sinun taloyhtiössäsi oikeita ongelmia?

  1. Ei ratkota.

    Pitäisi tehdä putkiremontti, mutta kellarissa oleva iso ja menestyvä yritys ei halua maksaa ja haluaa tiloista eroon keinolla millä hyvänsä. Nyt on kolme vuotta isännöitsijä ja hallituksessa istuva tilojen omistaja yrittänyt etsiä ratkaisua hyshys-periaatteella. Yhtiökokouksessa tulee yllättäviä ehdotuksia. Osa on ihan vilpittömiä yrityksiä ja hyvin huolella mietitty, jotta hallituksessa istuva yrityksen omistaja saa valtuuden sopia itse itsensä kanssa tilojen kaupan. Koominen piirre on siinä, että osaaminen loppuu tekstiin. Piirustukset esim. ullakon rakennusluvan hakemisessa ovat mitä sattuu. Osakkaat tietää jo etukäteen, että mitään lupaa ei noilla papereilla saada, koska ei edes oleellisimmat ehdot täyty. Pikkuhiljaa asiat menee siihen suuntaan, että ketään ei kiinnosta mikään. Tässä tapauksessa ”astetta parempaa isännöintiä” ei ole sitä käytännössä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *