Isännöintiala: helppo tulla, vaikea onnistua

Isännöintialalle perustetaan runsaasti uusia yrityksiä, joista kuitenkin vain harva kasvaa tai menestyy.

Isännöintiala on sääntelyvapaa ja perustuu markkinatalouden pelisääntöihin. Alalle on imua, oikein avoimet ovet: vuonna 2017 kaupparekisteriin perustettiin 76 yritystä, joiden toimialana on kiinteistöjen isännöinti.

Ala houkuttelee yrittäjien lisäksi työntekijöitä. Ala työllistää noin 300 uutta työntekijää vuosittain, pääsääntöisesti eläköitymisen vuoksi. Asiakkailla on siis mistä valita. Paljon on tulijoita, kuka menestyy? Aika harva.

Liikevoittoprosentti on ollut noin 7 ja alan yritysten markkina-arvo ei ole kummoinen. Reippaan 700 yrityksen alalla kilpailu on ollut kovaa ja arki on syönyt kehityspotentiaalin. Yritysten kasvu on ollut hidasta. Kasvua jarruttaa se, että vain 4–5 prosenttia taloyhtiöistä vaihtaa isännöintiä vuosittain.

Tuntuu, että vaikka alalla on paljon yrityksiä ja kilpailua ja elämme vapaassa markkinataloudessa, markkinamekanismit eivät sittenkään toimi.

Pitkistä asiakassuhteista huolimatta alan tulevaisuus näyttää haastavalta: Kiinteistöjen korjausvaje kasvaa. Lainsäädännön muutokset rasittavat. Asuntomarkkinoiden eriytyminen luo paineita. Asukkaiden asumisvaatimuksien kasvaminen rasittaa arkea.

Samalla kaikki edellä mainitut ovat täynnä mahdollisuuksia. Tulevaisuuden menestyjä pystyy tarttumaan niihin ja kehittymään.

Huomioitavaa on, että alan yrityksistä korkeintaan yksi viidestä mittaa asiakastyytyväisyyttään. Kohta ei enää tarvitsekaan, kun ovi alkaa käydä toiseen suuntaan ja asiakkaat äänestävät jaloillaan. Vaatimusten lisääntyminen ja yritysten kasvava kilpailukyky luovat tilanteen, jossa asiakkaat voittavat.

Jotta yritykset pysyvät hengissä, niiden omistajien lompakoiden täytyy kestää toimintojen digitalisoimisen raskas kehityspolku. Takamusten puolestaan täytyy kestää pitkät päivät. Alan sisäinen kilpailu kovenee ja sen kautta ala tulee kehittymään.

Annetaan yritysten oppia uudet kujeet ja kehittää palveluitaan, sillä odotus palkitaan. Isännöintiliitto tukee tässä jäseniään. Syyskuussa isännöintialan ammattilaiset päivittivät osaamistaan ja hankkivat tietoa palvelu-uutuuksista valtakunnallisilla Isännöintipäivillä Lahdessa. Tapahtumassa myös jaettiin Isännöintiliiton vuotuiset palkinnot alan suunnannäyttäjille.

 

3 vastausta artikkeliin ”Isännöintiala: helppo tulla, vaikea onnistua

  1. Isännöintiliitto tukee pääasiassa yrityksiä, jotka menestyvät muutenkin. Se siis vääristää markkinoita. Siis tähän asti. Uskon, että nyt meno muuttuu.

  2. Isännöitsijöille pitäisi tehdä vuotuinen chekkilista, mistä tarkistaa mitä kannattaa huomioida tai varmistaa. Esimerkkinä mainittakoon, että
    – talonmies on tietoinen kun isoa lumikuuroa luvataan ja on valmiina heti aamusta
    – kun lumet alkavat sulamaan, niin ajaa lumet pois päivällä, jolloin ne ovat sulaneet ettei yön aikana jäätynyt loska tai jää ole vaarallisena asukkaille
    -keväisin talven hiekkojen jne. poisvienti astmaatikkojen jaloista
    -ilmanvaihdon tai ilmastoinnin kesä-ja talviasetukset

    Pitää myös muistaa että isänöitsijä osaisi katsoa ja hallinnoida kokonaisuuksia ja että hän on asiakaspalveluhenkinen, että yrittää huomioida asukkaan huolet ja tilat siten, että se auttaa sujuvaa ja siistiä asumista, eikä kuitata asioita olankohautuksella.

    Palveluhenkisyyteen kuuluu myös asianmukainen ajankohtaisten asioiden viestittäminen esim. verkkosivujen tmv. kautta. Sekä että hän voi suositella tietyn tekniikan ottamista esim. valokuidun, kun remontteja tulee.
    Sekä laittaa listalle selvitettävät asiat ettei unohda sitä, jos se ei tällä hetkellä ole mahdollista.

  3. Muutoin hyvä, mutta otsikko meni täysin metsään. Saanen muotoilla sen uudelleen: Isännöintiala: vaikea tulla, helppo onnistua

    Uuden yrityksen käyntiin saanti on siis äärettömän vaikeaa, kun asiakkaat eli taloyhtiöt tyytyvät keskinkertaiseen ja huonoon isännöintiin. Hyvästä isännöinnistä ei haluta maksaa. Halvimman hinnan perusteella valitaan isännöitsijä, jolta ei sen jälkeen oikein mitään voi vaatiakaan. Vain 4–5 prosenttia taloyhtiöistä vaihtaa isännöintiä vuosittain ja niistäkin suurin osa menee halvimman hinnan perässä. Meillä päin paikkakunnan huonoimmaksi tiedetty isännöintitoimisto kasvattaa vuodesta toiseen liikevaihtoaan. Bisnes pyörii ja asiakkaita riittää, kun hinta on halpa. Halvalle hinnalle ei saa käytännössä mitään vastinetta. Perälauta vuotaa, mutta silti asiakkaita riittää. Kun alalla on kerran saanut jalansijaa, epäonnistuminen on käytännössä lähes mahdotonta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *