Taloyhtiössä hallitus vastaa viestinnän hankkimisesta

Helsingin Sanomissa (4.9.2018) kirjoitettiin isännöintiyritysten tarjoamista viestintäpalveluista. Kiinteistöliiton yhteysjohtaja Timo Tossavainen kertoo jutussa pettyneensä taloyhtiön tiedotteisiin.

Yhä useampi odottaakin isännöintiyrityksen tuottamalta viestinnältä paljon enemmän kuin entisaikoina. Viestintää pitää olla enemmän ja yhä useammissa kanavissa. Laadukas asukasviestintä on asiantuntijatyötä, joka ei synny itsestään. Asukkaiden ja osakkaiden tyytyväisyys taloyhtiön viestintään onkin erittäin suositeltavaa selvittää vuosittaisella kyselyllä.

Taloyhtiön hyvä hallintotapa -suosituksessa – jota Kiinteistöliittokin on ollut laatimassa – todetaan, että hallitus järjestää asukas- ja osakasviestinnän joko hoitamalla sen itse tai ostamalla viestintäpalvelut isännöintiyritykseltä tai muulta palveluntarjoajalta. Kun suositusta lukee, ei jää epäselväksi, että asukasviestintä vaatii aikaa ja jonkun sitä tekemään.

Siksi hallituksen on tärkeää ymmärtää olevansa vastuussa isännöintipalvelun hankkimisesta ja siitä, että viestinnästä sovitaan isännöitsijän kanssa. Ihmettelen, että jos jokin palvelu tai sen hinnoittelumalli ei vastaa sitä, mitä hallitus haluaa ostaa, miksi siihen tyydytään.

Kiinteistöliitto myös epäili, että isännöintiyritykset haluavat saada liiketoimintansa kannattamaan. Epäilyksistä voi rauhassa luopua, sillä tähän varmasti pyrkivät kaikkien alojen yritykset. Ne menestyvät, joilta asiakkaat päättävät ostaa.

3 vastausta artikkeliin ”Taloyhtiössä hallitus vastaa viestinnän hankkimisesta

  1. Laatu korvaa määrän. Meillä on isännöitsijänä on yhden naisen show. Todella harvoin tulee mitään yleistä viestintää. Ei tule viestejä tai nettitiedotteita lipustuspäivistä tai joulukuusenhävityksestä. Sen sijaan jos on jotakin menossa, niin silloin tiedotteita tulee auringontarkasti etukäteen. Osakkaat ovat ainakin tyytyväisiä, kun saa olla infoähkyltä rauhassa. Jos joku haluaa asumiseen liittyvää tietoa, niin sitä löytyy itse hakemalla netistä.

    Edelleen rooleissa ihmettelyä.
    https://pbs.twimg.com/media/DZNwP9bWAAAFqHB.jpg:large
    Isännöitsijä johtaa, mutta hallitus päättää. Tämä on isännöintiliiton viime vuoden tavoitteiden mukaisesti. Mikä on isännöitsijän johtajan rooli, jos hallitus kuitenkin vastaa esim. tietoturvajutuista ja viestinnän hankkimisesta? Ehkä pikkuhiljaa palataan normaaliin menoon, eikä isännöitsijä ole kuningas. Isännöintiyritys on yksi taloyhtiön tärkeimmistä palveluntuottajista sähköyhtiön, kaukolämpöfirman ja vesiyhtiön jälkeen.

  2. Olipas asenteellinen kirjoitus! Kannattaisi miettiä asioita välillä sieltä asukkaiden ja hallituksen näkökulmasta. Isännöinti on asiantuntijapalvelu ja siltä on syytä olettaa asianmukaista ja -näköistä viestintää. Jos isännöitsijä ei halua viestiä asukkaille, kannattaa miettiä omaa asennettaan. Pitääkö kaikesta rahastaa? Eikö viestintä ole kuulunut normaalina osana isännöintiin aina?

  3. Viestintä mallia omatoimi,

    – Viestit osakkaille SMS tai whatsupp viesteillä. Whatsuppia suositaan, niitä on helppo lähetellä tietokoneelakin nykyään
    – Taloyhtiön sähköinen arkisto on siirretty vanhalle läppärille, joka on freeNAS ohjelmiston sekä duckdns palvelun avulla kaikkien osakkaiden luettavissa. Sieltä löytyy kaikki pyötäkirjat, sopimukset, käyttöohjeet yms yms read-only moodissa osakkaiden internet selaimilla ja salasanoilla.

    Esim facebookia en halua käyttää. Sitä ei kaikki käytä, enkä halua luoda paineita osakkaille lähetellä kaveripyyntöjä toisilleen.

    Onko muuten oikein osakkaiden nähdä yhtiön sähköinen arkisto? Tottakai, hehän tämän yhtiön omistavat. Muutama luottamuksellinen dokumentti on tietty jakamatta.

    Osakkaat omistavat yhtiön ja sen tiedot. Jos laki, yksityisyys yms ei estä, on osakkailla oltava pääsy tietoihin 24/7.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *