Asumisen palveluissa länsinaapuri astelee edellä

Ruotsalaiselle asuminen on palvelua. Kerros- ja rivitaloissa asumisoikeusasuminen on Ruotsissa suosittua ja suomalaistyyppinen asunto-osakeyhtiöasuminen harvinaisempaa. Myös vuokra-asuminen on tavallisempaa kuin Suomessa.

Kun asuminen nähdään palveluna, siltä osataan myös vaatia laatua. Asukasviestintä on Ruotsissa arkea myös digisti. Asukasportaalista löytää omaa taloyhtiötä ja asuntoa koskevaa tietoa ja asumisen ohjeistuksia. Mobiilisovelluksella varataan sauna ja pesutupa, joihin pääsee sisään kulkulätkällä.

Muitakin palveluita on. Monessa ruotsalaisessa talossa on yhteinen vierasasunto ja punttisali. Yhteisöllisyyttä tuovat ”tillsammans”- meiningillä asukasillat.

Ruotsalaisia sukulaisiani ihmetyttää, kuinka paljon perheeni menoista menee asuntolainaan. Ruotsalainen kun haluaa käyttää rahaa enemmän kodin sisustukseen ja muuhun elämään. Miksi asuntolaina edes pitäisi maksaa pois, ihmettelee ruotsalainen.

Ruotsalaiselle asuminenkin on ”lagom” (sopivaa ja kohtuutta tarkoittava sana, jota ei ole muussa kuin ruotsin kielessä). Ruotsi on asumispalveluissa meitä edellä, mutta ei kovin monta askelta.

3 vastausta artikkeliin ”Asumisen palveluissa länsinaapuri astelee edellä

  1. Haikailu asumisportaalin ja punttisalin perään on suorastaan absurdia tilanteessa jossa osakkaat eivät maksa asuntolainaansa pois. Jotkut voivat saada omansa kuplan vivuttama pois, mutta entä ne talot joissa tulee korjauksia ja arvo laskee kuten kaiken vanhenevan tavaran arvon pitäisi tehdä. Velka jää, tavara happanee alle. Ei hätää, onhan meillä portaali! >:-) Varmasti teettää vielä ongelmia koko ruotsin talouteen.

    Suomalainen tyyli maksaa lainat pois mahdollisimman nopeasti on juuri se oikea! Se auttaa osaltaan pitämään hintapyyntöjä kohtuullisina.

  2. Suomessa on kehitetty yhteisöllistä asumista jo pitkään. Monet taloyhtiöt, vuokrataloyhtiöt ja alueelliset hankkeet toteuttavat jo asumisen palvelumallia. Digitaalinen viestintä, yhteistilat sekä näiden varaus ja kulunohjaus on meillä täällä Suomessakin jo arkipäivää.

    • Kyllä vain, meillä on jo hienoja esimerkkejä esimerkiksi digitaalisesta viestinnästä ja taloyhtiön palveluiden digitalisoinnista. Keinot, kanavat ja välineet ovat olemassa, niistä pitää vielä tehdä valtavirtaa. Hallitusten on tärkeää ymmärtää, että asukkaiden tarpeet ovat muuttuneet ja taloyhtiöiden on aika vastata näihin tarpeisiin. Ajan hermolla oleminen on valttikortti asuntokaupassa ja osoitus hyvästä ja nykyaikaisesta hallinnosta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *