Riittämätön kiinteistönhuolto ei ole aina huoltoyhtiön vika

Taloyhtiöissäni järjestettiin viikonloppuna pihatalkoot, jossa muuten hyväntuulinen porukka valitti vähän väliä yhdestä aiheesta, nimittäin kiinteistönhuollosta.

Osakas yksi toisensa jälkeen syytti huoltoa siitä, että se ei ollut puhdistanut pihaa lehdistä. Kysyttäessä kenelläkään ei ollut kuitenkaan käsitystä taloyhtiön ja huollon tekemän sopimuksen sisällöstä.

Huolto tekee juuri sen, mitä sen kanssa sovittu ja osa huollon tekemistä töistä voi kuulua huoltosopimukseen tai olla erikseen tilattavia. Kehotankin ensin selvittämään sopimuksen sisällön ja vasta sen jälkeen reklamoimaan, jos siihen edelleen on tarvetta.

Kiinteistönhuolto on taloyhtiöissä yksi eniten asumismukavuuteen ja -turvallisuuteen vaikuttavia asioita, ja sen merkitys korostuu talvella lumen ja jään takia. Onkin käsittämätöntä, miten huonosti monessa taloyhtiössä viestitään kiinteistönhuollon kanssa tehdyn palvelusopimuksen sisällöistä osakkaille ja asukkaille.

Taloyhtiön hyvä hallintotapa -suosituksen mukaan hallitus ja isännöinti sopivat siitä, miten taloyhtiön viestintä hoidetaan. Palvelusopimuksia ei tietenkään pidä avata osakkaille ja asukkaille kohta kohdalta, vaan kertoa niiden pääkohdista ymmärrettävällä tavalla. Isännöintiliiton, Kiinteistöliiton ja oikeusministeriön yhdessä laatima suositus on kuitenkin valitettavan kaukana käytännöstä.

Itselläni ei ole ollut huollosta reklamoitavaa, ja pidän pihatalkoita taloyhtiön valitsemana keinona säästää huollon kustannuksista. Olen tottunut taloyhtiöni niukkaan viestintälinjaan, ja tarpeen tullen selvitän asiat itse. Helpompaa ja tasapuolisempaa kuitenkin olisi, että kaikilla olisi sama tieto taloyhtiön sopimuksista ja käytännöistä.

Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomien Mielipide-osastolla 2.11.2018.

5 vastausta artikkeliin ”Riittämätön kiinteistönhuolto ei ole aina huoltoyhtiön vika

  1. Tero Heikkilä kirjoitti Pihaparlamentissa 25.9. hieman samoista aiheista: ”Mikkään ei oikein kannata” (juttua ei valitettavasti voi jostakin syystä kommentoida). Isännöintialaa syväluotaavassa jutussa kaivattiin alalle lisää sääntelyä tai ainakin nykyistä toimivimpia markkinoita. Tehokkuutta kasvatettaisiin tekemällä digitaalisesti entistä pidempää päivää. Sitä en aivan heti hoksannut, kuinka Kakun uudelleenjakaminen muodostaisi alalla lisää kasvua (… vain 4-5 % vaihtaa isännöitsijätoimistoa, joka jarruttaa kasvua …).

    Pienillä paikkakunnilla on varmasti turha syyttää peiliä konkelosta nokasta. Uutta asiakaskantaa ei varmasti synny ja taskuissa sekä suussa on ennemmin tai myöhemmin multaa. Alan kehitys- ja kasvutilanne on kuitenkin hyvin positiivinen ja jo vuosia jatkunut asuntorakentamisen ennätysvolyymi aiheuttaa alalle kasvua. Ja alahan on oikein mukava, saa olla ihmisten kanssa tekemisissä ja silleen.

  2. Isot menettää taloyhtiöitä, eikä uusia tule muuta kuin yritysostoilla. Totta kai sitä ollaan kulmat kurtussa. Mikä tässä on valmiissa maailmassa? Turha alkaa hyperventiloimaan isännöintialalla. Päivä kerrallaan. Taloja on pidetty kunnossa kymmeniä vuosia, joten hommat kyllä osataan yleensä. Kunhan ala ei kaadu omaan pikkunäppäryyteen ja ahneuteen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *