Missä on taloyhtiön yleisavaimen paikka?

Eikö olisikin helppoa, että taloyhtiön hallituksen jäsenet kävisivät avaamassa yleisavaimella oven asukkaalle, jolta on jäänyt avain kotioven taakse? Aikaa ja rahaa säästyisi eikä avaimiaan tiuhaan unohtelevien lasten tarvitsisi yksin odotella pihalla.

Näin toimittiin aikoinaan eräässä taloyhtiössä vuosikymmeniä, kunnes hallitus alkoi pohtia, miten vakuutusyhtiö suhtautuisi, jos yleisavain katoaisi tai varastettaisiin ja koteihin murtauduttaisiin.

Isännöin tuolloin taloyhtiötä ja otin asiasta selvää.

Vakuutusyhtiöstä kerrottiin, että hallituksen jäsen voi säilyttää yleisavainta, mutta sen pitää olla turvassa kassakaapissa. Riittääkö rautakaupasta ostettu kaappi vai pitääkö kaapin olla virallinen kassakaappi? Onko tekninen tila riittävän turvallinen paikka? Pitääkö kaappi olla pultattu kunnolla seinään? Missä itse kassakaapin avainta säilytetään? Onko se seuraavassa ”turvakaapissa”? Mihin avainten säilytysketju päättyy? Ja kuka enää muistaa sitä?

Vakuutusasioiden lisäksi on tiedettävä, kenelle huoneiston oven voi avata. Huoltomies tarkistaa aina henkilöllisyyden. Tarkistaako hallituksen puheenjohtaja tai jäsen? Tietääkö hän, jos jonkun ex-puolisolla on vaikkapa lähestymiskielto?

Summa summarum: yleisavaimen ainoa oikea säilytyspaikka on huolto- tai isännöintiyrityksessä.

Sähköiset lukot yleistyvät taloyhtiöissä

Taloyhtiömaailmassa tapahtuu. Kuluneen vuoden aikana muun muassa avainturvallisuus on kehittynyt huomattavasti ja taloyhtiöille hankitaan sähköisiä avaimia ja lukkojärjestelmiä yhä enemmän.

Lukituksen uusimisen syy voi olla turvallisuuden parantaminen ja samalla väärinkäytösten ja rikosten kuten kellarimurtojen selvittäminen voi helpottua. Sähköiset lukot keräävät informaatiota, joka on tarvittaessa luettavissa lukoista tai lukkojärjestelmästä.

Monet asukkaat pelkäävät kuitenkin, että kun sähköiset avaimet yleistyvät, isännöitsijä voi valvoa, missä asukkaat liikkuvat esimerkiksi mihin aikaan asukkaat tulevat illalla kotiin.

Sähköisiä avaimia ja lukkoja käytetään taloyhtiössä kuitenkin lähinnä ulko-ovissa ja ovissa, joiden kautta kuljetaan taloyhtiön yhteisiin tiloihin. Asukkaiden omien huoneistojen ovien lukot ovat usein edelleen mekaanisia, eikä niihin siten jää käytöstä tietoja.

Jos taloyhtiö ottaa käyttöön sähköisen lukitusjärjestelmän, on käyttöönotosta tiedotettava asukkaille. Käyttöönotto edellyttää enemmistöpäätöksen tekemistä yhtiökokouksessa, koska hankintakustannukset ovat yleensä merkittäviä. Erillisiä suostumuksia osakkailta ei kuitenkaan edellytetä.

Kun taloyhtiö päättää sähköisen kulunhallintajärjestelmän hankinnasta, on hyvä tunnistaa, että järjestelmän tiedoista muodostuu henkilörekisteri. Samalla kun asukkaille viestitään sähköisen järjestelmän käyttöönotosta, kerrotaan miten henkilötietoja kerätään, säilytetään ja käytetään.

Sähkölukitus toimii niin, että kun asukas käyttää avaintansa, siitä jää merkintä lukkoon, joka yleensä on yleisten tilojen lukko. Vain poliisiviranomainen tai rikoksia tutkiva viranomainen pääsee käsiksi lukkoihin kerättyihin tietoihin, koska avainten käyttötietoja kerätään nimenomaan rikosten selvittämiseksi. Edes isännöitsijällä tai hallituksen puheenjohtajalla ei siis ole oikeutta tarkistaa näitä tietoja.

Vaara väijyy pian taloyhtiöiden katoilla

Muutamina viime vuosina jännitys tai jopa pelko ovat olleet tunnetiloja, joita olen kokenut kävellessäni talvisia katuja kaupungissa. Tarkoitan tietenkin, että olen jännittänyt katoilta roikkuvia jääpuikkoja ja lumikuormia. Eikä pelko ole ihan aiheeton, valitettavasti.

Turvallinen olo minulla on silloin, kun huomaan, että kiinteistön ympäristö on aina hoidettu ja hyvässä kunnossa. Hyvin johdetussa taloyhtiössä isännöinti, taloyhtiön hallitus ja kiinteistönhuoltoyritys tekevät saumatonta yhteistyötä ja huolehtivat, että taloyhtiön pihalla tai kaduilla on aina turvallista liikkua.

Käytännössä isännöinti sopii huoltoyrityksen kanssa lumen ja jään tarkkailusta ja poistamisesta. Viime talvet ovat kuitenkin olleet niin runsaslumisia, että oma huoltoyritys ei välttämättä ehdi paikalle tiukan paikan tullen. Taloyhtiön johdon onkin hyvä varautua jo etukäteen ennen talvea siihen, että tarpeen tullen palvelut on hankittava muualta.

Lumiturvallisuudessa ei pidä säästää

Joskus olen kuullut nurinaa kattolumien pudotuksesta syntyneistä kustannuksista. Tätä ei voi muuta kuin ihmetellä.

Ensinnäkin, taloyhtiön ulkoalueiden hoitokustannukset ovat keskimäärin vain noin 3 prosenttia hoitovastikkeesta ja toisekseen, lumityöt ovat tästä vain murto-osa. Siksi lumikustannuksissa ei missään nimessä pidä säästää. Ihan jo jokaisen oman turvallisuuden vuoksi.

Huoneistojen parvekkeet talkoilla puhtaiksi

Lumen poistaminen parvekkeelta on osakkaan vastuulla, sillä parveke kuuluu osakkaan hallintaan. Osakkaan on hoidettava lumenpoisto huolellisesti, jotta vältytään esimerkiksi vesivahingoilta.

Jos kevään alussa havaitaan julkisivussa kosteusvaurio, joka johtuu lumen säilyttämisestä parvekkeella, voi osakas joutua vastuuseen. Vapautuakseen vastuusta osakkaan pitää pystyä osoittamaan, että on poistanut parvekelumet huolellisesti.

Taloyhtiössä on kuitenkin hyvä pohtia, kannattaako lumenpoisto jättää pelkästään osakkaiden vastuulle vai pitäisikö kotitalossa järjestää yhteiset lumenpudotustalkoot, sillä taloyhtiö on vastuussa turvallisuudesta.

Käytännössä hallitus ja isännöinti vastaavat turvallisuuden järjestämisestä. Siksi lumenpudotuskin on tehtävä turvallisesti. Parasta olisikin tehdä lumenpudotus keskitetysti ja yhtä aikaa koko taloyhtiössä.

Koko taloyhtiön parvekelumien poistamisen voi hoitaa esimerkiksi niin, että parvekkeiden alapuolinen katu tai piha-alue suljetaan puomeilla, ja osakkaita kehotetaan poistamaan lumet parvekkeilta tuona aikana. Kun parvekkeet on saatu puhtaiksi, osakkaiden on kolattava lumet pois kadulta tai pihalta.

Joissain taloyhtiöissä huoltoyritys poistaa lumet parvekkeilta turvallisuussyistä. Taloyhtiön hallitus järjestää tällöin parvekelumien pudotuksen samalla tavalla kuin kattolumien pudotuksen.

Asukas, näin varaudut taloyhtiön lumivaaroihin

Liukas piha ja putoava lumi saattavat aiheuttaa vaaratilanteita taloyhtiöissä. Isännöinnin, taloyhtiön hallituksen ja huoltoyrityksen tehtävä on varmistaa, ettei kukaan pyllähdä pihalla tai saa kattolumia niskaansa.

Myös asukkaiden on oltava varovaisia, jotta vältytään vaaratilanteilta. Jos jalkakäytävä on suljettu, pitää valita toinen kulkureitti opasteiden mukaan. Lumivaaroista varoittavia puomeja ja kylttejä on ehdottomasti noudatettava.

Asukas voi lisäksi ilmoittaa ensisijaisesti huoltoyritykselle, jos pihaa ei esimerkiksi ole aurattu tai hiekoitettu tai katolta roikkuu lunta vaarallisen näköisesti.

Asukas, näin varaudut lumivaaroihin

  • Noudata aina opasteita ja puomeja.
  • Valitse toinen kulkureitti, jos jalkakäytävä on suljettu.
  • Vältä erityisesti pimeällä oikopolkuja, joissa ei ole talvikunnossapitoa.
  • Tarkkaile kattolumia kulkiessasi jalkakäytävällä.
  • Vältä kulkemista räystäiden alla.

Katso myös Kotitalon vuoden ensimmäinen video: Eroon kinoksista: miten lumityöt tulisi hoitaa taloyhtiössä