Tietoja Tero Heikkilä

Olen ollut Isännöintiliiton toimitusjohtaja koko sen 10-vuotisen historian ajan. Vapaa-ajalla suunnistan ja seuraan urheilua. Twitter: @teroheikkila

Tulokset ratkaisevat

Vuosien saatossa taloyhtiöt ja erityisesti isännöinti ovat nousseet keskusteluun julkisuudessa. Me isännöintialalla olemme tätä halunneetkin, koska keskustelu osoittaa, kuinka merkittävästä asiasta on kyse. 400 miljoonan euron kokonaisliikevaihdolla isännöinti on pieni ala, mutta yhteiskunnallisesti ja meille suomalaisille tärkeä.

Julkinen keskustelu on nykyään provosoivaa ja pyrkii etsimään ongelmia. Suomen Kuvalehdessä 14.5.2017 toimittaja Kustaa Hulkko teki juuri näin. Otan esiin jutun käsittelemät tärkeimmät kipupisteet. Lue loppuun

Isännöinnillä on arvoa!

Taloyhtiön hallintokulut ovat tilastokeskuksen mukaan nousseet 50 % vuosina 2009-2015. Valtaosa noususta johtuu uusista töistä. Vuoden 2009 jälkeen taloyhtiöille on tulvinut uusia velvollisuuksia suoraan lainsäädännöstä. Mm. kunnossapitotarveselvitysten laatiminen, huoneistoremontti-ilmoitusten käsittely, energiatodistus ja urakkailmoitukset verottajalle ovat kasvattaneet isännöitsijän työsarkaa ja nostaneet taloyhtiön kustannuksia. Lue loppuun

Isännöinti johtaa, hallitus päättää

Taloyhtiöiden hyvän hallintotapa -suositusta ollaan uudistamassa. Kansalaiset pääsivät kommentoimaan suosituksen luonnosta verkossa helmi-maaliskuussa.

Kansalaiskommenteista nousee esiin syvä epäluottamus isännöintiin, mutta myös hallituksiin:

”Entäs me osakkaat? Klikki hallituksen ja isännöitsijän välillä pitäisi purkaa ja yhteistyö ulottaa myös osakkaisiin.”

””Huono hallitus pystyy toimimaan hyvin salassa ja keskenään ilman osakkaiden kritiikkiä. Hallituksen toimintaan kaivattaisiin tiettyä läpinäkyvyyttä.” Lue loppuun

Asukas on löydetty

Isännöintiliiton slogan on ”Hyvä isännöinti kannattaa”. Näin se vaan on, hyvää isännöintiä kannattaa käyttää ja tuottaa.

Pitkään isännöintiala palveli kohtalaisella menestyksellä ikkunaa, kattoa ja betoniseinää. Onneksi tämä on jo eturivin toimijoilta taaksejäänyttä aikaa. Nyt keskiössä on ihka aito ihminen, jota kutsutaan yleisesti asiakkaaksi. Tämä asiakaskeskeinen toimintatapa on monelle yllättävän iso muutos. Se kun tarkoittaa sitä, että työ pitää tehdä näkyväksi, muuttua asiantuntijasta asiakaspalvelijaksi ja osata kommunikoida. Lue loppuun